Pályázati tudnivalók
Pályázati tudnivalók
Pályázás menete
Egy új gép, eszköz, szoftver beszerzése, munkavállaló felvétele vagy képzése esetén, valamilyen új innovatív ötlet megvalósítása előtt érdemes szétnézni az Európai Uniós, illetve hazai pályázati lehetőségek között.
Kétféle támogatást különböztetünk meg:
- visszatérítendő
ez gyakorlatilag egy kedvezményes hitelt jelent mely lehet 0 százalékos vagy pár százalékos. - vissza nem térítendő
ezt nem kell visszafizetni, minket és a vállalkozókat is elsősorban ez érdekli
A pályázaton indulni kívánó céggel szemben vannak olyan alapvető elvárások, amelyek szinte minden pályázat esetében felmerülnek. Ilyen többek között a minimum 1 teljes (365 napos) lezárt üzleti év, legalább 1 fő statisztikai létszám, valamint az adó és köztartozás mentesség.
Hazai források
Az EU-s pályázatokon kívül, a kormány külön forrást különít el saját költségvetéséből. A hazai pályázatok a Magyar Állam finanszírozásában történik, ezzel segítve a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások forráshoz jutását. (rövidítésük KKV)
Általánosságban véve ezen kiírások olyan területeket céloznak meg, amelyeket az EU-s források nem, vagy kis mértékben támogatnak csupán. Így például hazai források állnak/ állhatnak rendelkezésre Pest megyében, az építőipari vállalkozásoknak, innovációs beruházásokra, a turisztikai fejlesztéseknek, vagy önkormányzatoknak.
Ilyen pályázatok voltak az utóbbi időszakban: PMKKV, Építőipari vállalkozások támogatása, Kisfaludy Program, Magyar Falu Program, Innovációs pályázatok.
Az Európai Uniós források 2021-2027 között a Széchenyi Plusz Programok keretében kerültek és kerülnek meghirdetésre, és ún. Operatív Programokba vannak rendezve a forrás célja szerint.
A 2021-2027 közötti időszak operatív programjai az alábbiak:
Digitális Megújulás Operatív Program Plusz (DIMOP Plusz)
Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz)
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz)
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz)
Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program Plusz (KEHOP Plusz)
Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz (MAHOP Plusz)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz)
Végrehajtás Operatív Program Plusz (VOP Plusz)
Határigazgatási és Vízumpolitikai Eszköz Plusz (HAVE Plusz)
Belső Biztonsági Alap Plusz (BBA Plusz)
Menekültügyi Migrációs és Integrációs Alap Plusz (MMIA Plusz)
A Pest megyén kívül működő vállalkozások számára elsősorban a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINO Plusz) felhívásai érdekesek. Mivel Budapest és Pest Vármegye az ország többi részéhez képest jóval fejlettebb, ott jóval kevesebb pályázati lehetőség van, de képzős, energetikai pályázatok azért ott is elérhetőek szoktak lenni, most legutóbb volt egy olyan tanácsadást tartalmazó pályázati lehetőség, melyen kizárólag Pest megyei vállalkozások indulhattak.
A legnépszerűbb aktuális pályázati felhívások a palyazat.gov.hu oldalon elérhetőek teljes terjedelmükben. Ezek sokszor annyira összetett feltételrendszert tartalmaznak, hogy érdemes pályázatíró segítségét kérni az értelmezésükhöz, ezért van ránk szükség. Első lépésként mindig azt érdemes megvizsgálnunk, hogy a felhívásban rögzített pályázóval szemben támasztott elvárásoknak az adott cég megfelel-e, majd második lépésben a felhívás kiválasztási feltételrendszerét is meg kell nézni, hogy a pályázaton történő induláshoz szükséges minimum pontszámot eléri-e, hiszen ezek hiányában a pályázati anyagunk érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.
A pályázat benyújtását követően lehetőség van egyszeri hiánypótlás benyújtására, amelyre fel is szólít a pályázatot kezelő szervezet. Ezt a szervezetet Közreműködő szervezetnek hívják rövidítése KSZ.
Nyertes pályázat esetén a következő lépés a Támogatási Szerződés vagy Támogatói Okirat megkötése, és bizonyos esetekben az elnyert támogatási összeg mértékéig biztosíték nyújtása, bankgarancia vagy ingatlanfedezet formájában. Nem köteles biztosítékot nyújtani az a kedvezményezett (aki a támogatást nyerte), amely rendelkezik legalább egy lezárt, teljes (12 naptári hónapot jelentő) üzleti évvel, és szerepel az Art. 178. § 32. pontja szerint közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban. A biztosítéknyújtási kötelezettség alól a Kedvezményezett a feltételeknek való megfelelés esetén kérelem benyújtásával mentesülhet.
A megvalósítás során nagy figyelmet igényel, hogy minden adminisztráció megfelelően és pontosan történjen, a szerződések, számlák, teljesítés igazolások megfelelő formában és tartalommal kerüljenek kiállításra, hiszen a pályázatok elszámolása során ezeket a dokumentumokat szükséges lesz benyújtani. A pályázatok többnyire utófinanszírozottak, vagyis a már kiállított és kifizetett számla benyújtását követően fizeti ki a hatóság a támogatási részt, de általában lehetőség van 25-50% előleg lehívására
Hogyan néz ki egy pályázat?
Mielőtt egy kiírást meghirdetnek, társadalmi egyeztetés alá bocsájtják, aminek keretein belül egy meghatározott időtartam alatt várják a hozzászólásokat, javaslatokat. Az idő lejárta után már a javaslatokkal módosított felhívás kerül meghirdetésre. A tényleges pályázat meghirdetése és a benyújtási idő megkezdése között általában egy hónap idő áll rendelkezésre, hogy a dokumentáció összeálljon.
Hogyan néz ki egy felhívás?
Egy támogatási kérelem összeállítása esetén első körben a legfontosabb áttanulmányozni a benyújtás feltételeit tartalmazó felhívást és a pályázat kitöltésének segédleteit (pl. kitöltési útmutatót, sablonokat, szerződési feltételeket).
Fontos tudni, hogy a pályázati dokumentációk menet közben is módosulhatnak, így a támogatási kérelem benyújtása előtt nem árt ellenőrizni a pályázat honlapján található dokumentum aktuális verzióját, és figyelni a közleményeket is.
Például:
A 2021-2027-es operatív programok keretében megjelent felhívások státusza a támogatási kérelmek benyújthatósága szempontjából aktív, felfüggesztve/ideiglenesen szüneteltetve vagy lezárult/lejárt benyújtási határidejű lehet.
1. Aktív: Minden olyan felhívás, amelyre jelenleg támogatási kérelmet lehet benyújtani. Azok a felhívások is aktívnak minősülnek, amelyeknél értékelési szakaszok közötti benyújtási szünet van.
2. Felfüggesztve/Ideiglenesen szüneteltetve: Minden olyan felhívás, amelynek felfüggesztéséről, átmeneti szüneteltetéséről közlemény jelent meg.
3. Lezárult/Lejárt benyújtási határidejű felhívások: Azok a felhívások, amelyeknek a benyújtási határideje lejárt, vagy közlemény jelent meg az adott konstrukció lezárásáról.
A különböző pályázatok dokumentációja eltérő lehet, de az alapok egy pályázat benyújtásánál szinte minden esetben a következők:
Kitöltött pályázati adatlap, amely tartalmazza:
A projekt leírást, a pályázat indokoltságát és célját, a megvalósítandó tevékenységeket, a projekt szakmai megvalósításának leírását, mérföldkövek tervezését és a projekt végrehajtásának időtartamát, indikátorokat, a fenntartás leírását, a biztosítékok körét, amennyiben szükséges közbeszerzési eljárás – az árajánlatok és további csatolandó nyilatkozatokat/mellékleteket.
A támogatható tevékenységeknél megkülönböztetünk:
• Önállóan támogatható tevékenységeket
• Önállóan nem támogatható tevékenységeket
• Nem támogatható tevékenységeket
A projekt megvalósítása során meg kell felelni a pályázatban rögzített elvárásoknak, amelyet figyelembe kell venni a pályázat benyújtása során, mint például:
• Műszaki, szakmai tartalommal kapcsolatos elvárások
• Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások
• Mérföldkövek tervezésével kapcsolatos elvárások
• A projekt szakmai megvalósítása során a közbeszerzési kötelezettségre vonatkozó elvárások
• Egyéb elvárások
A projekt szakmai megvalósításával kapcsolatos egyéb elvárások és kötelezettségek lehetnek:
• A projektvégrehajtás időtartamára
• A projekt területi korlátozása
• A megvalósítási helyszín műszaki követelményei
• Fenntartási kötelezettség
• Az elszámolhatóság feltételei
• Az elszámolható költségek mértékére, illetve arányára vonatkozó elvárások
• A Felhívás keretében nyújtott egyes támogatási kategóriákra vonatkozó egyedi szabályok
A csatolandó mellékletek listája a következőkből állhat:
• A gazdálkodási adatok igazolására elvárt dokumentumok
• Éves beszámoló közgyűlés, taggyűlés, illetve a tulajdonosok általi jóváhagyását igazoló dokumentum
• A támogatást igénylő hivatalos képviselőjének aláírási címpéldánya vagy ügyvéd által hitelesített aláírásminta
• Árajánlatok a tervezett eszközbeszerzéshez, felújítási munkálatokhoz (minden árajánlatból 3 darabot szükséges bekérni egy meghatározott összeg felett, melyből választanunk kell a projekt során)
• Nyilatkozatok (saját forrás igazolása, de minimis nyilatkozatok stb.)
A pályázatok benyújtása általában elektronikus módon történik.
Nézzünk egy konkrét példát.
Pályázok Kft. Győr-Moson-Sopron területén tevékenykedik, szeretne munkaerőt bővíteni és eszközöket beszerezni. Így megpályázza a munkahelyteremtő kiírást.
A pályázathoz szükséges dokumentumok szükségesek a részükről:
• Az elektronikus úton kitöltött pályázati adatlap, amely tartalmazza a projektgazda adatait, a beruházás leírását, elvárt eredményeit
• A csatolandó mellékleteket, adatlapokat melyek:
• Adatlap a projektgazdáról
• Beszámolók, cégkivonat, aláírási címpéldány, tulajdoni lap
• Működési engedély, NAV 0-s igazolás
• Beruházás pontos költségei
• A pályázat szöveges ismertetése
• Tájékoztató adatok a tervezett beruházáshoz igényelt állami támogatások intenzitásáról
• De minimis nyilatkozatot
• Nyilatkozatot a saját forrásról
• Tájékoztató arról, hogy átlátható szervezetnek minősül
• Árajánlatok a tervezett eszközbeszerzésre
A benyújtott pályázatokat az elbíráló hatóság szakaszosan, de folyamatosan is elbírálhatja, amelyről értesítést küld a projektgazdának. Előfordulhat, hogy a vizsgálat során hiányt tapasztalnak, ekkor hiánypótlásra szólíthatják fel a pályázót, melynek tisztázására egy adott időtartam alatt van lehetőség.
Mi az a projektmenedzsment
Mikor nyertes egy pályázat? – Ha a Kiíró Hatóság értesítette a pályázót a nyertesség tényéről.
A támogatási szerződés (TSZ) kiküldésre kerül, melynek aláírása után megkezdhető a projekt.
(A pályázat benyújtása után, saját felelősségre egyébként már megkezdhető a projekt, tehát úgy, hogy nem tudjuk nyerni fog-e. Ez akkor szokott előfordulni, ha támogatás nélkül is meg akarják valósítani a projektet.)
A támogatási szerződés tartalmazza a pontos információkat: a pályázó adatait, a pályázat és projekt adatait, teendők, előrehaladás ütemterve, vállalások, megvalósítás és befejezés lépéseinek tisztázása, felelősségvállalás a megvalósításra.
A TSZ után elkezdhető a beruházás, fejlesztés. Az esetek többségében már folyó beruházásra nincs lehetőség támogatást igényelni.
Monitoring rendszer: az a folyamat, amely segítségével a Hatóság vizsgálja, hogy a beruházás és fejlesztés a megfelelő ütemben, a pályázati dokumentációnak megfelelően zajlik-e. Ennek eszközei lehetnek a helyszíni ellenőrzések, vagy írásos beadott anyagok. A nyertesnek ugyanakkor kötelezettsége is van, hogy időszakosan jelentsen a beruházás alakulásáról, hogy alátámassza a megvalósítást – fenntartási jelentésekkel, zárójelentéssel, számlákkal.
Mi a projektmenedzsment?
"A projektmenedzsment a projekttevékenységhez kapcsolódó tudás, készségek, eszközök és technikák alkalmazása a projektkövetelmények teljesítése érdekében. A projektmenedzsment folyamata magába foglalja a tervezést, a projektmegvalósítást, az előrehaladás és teljesítmény mérését." A projektmenedzser segíti megvalósítani a projektet, ügyel rá, hogy minden szabályszerűen a pályázati követelmények szerint valósuljon meg.
Projektmenedzsmentről beszélhetünk, hogyha megvan:
• a támogatói határozat,
• a TSZ hatályba lépett,
• a projekt megvalósítása kezdeti / vég szakaszba lépett
• maga a projektfenntartási időszak alatt végzett tevékenységekről
Egy projekt szereplői a pályázatok esetében:
• kedvezményezett (vagyis a nyertes)
• közreműködő szervezet (aki a támogatást megítélte)
• kivitelező / szállító / szolgáltató (vagyis akiknek a segítségét igénybe vesszük a projekt során)
• projektmenedzsment, projektmenedzser (aki a feladatokat kézben tartja és koordinálja)
Tehát a feladatok, amik a projekt megvalósítása közben még adódnak:
• adminisztráció
• dokumentálási rendszer kialakítása
• pénzügyi elszámolás folyamata
• előrehaladási jelentések, adatmódosítások
Kihívások ezek kapcsán:
• határidők megtartása
• megfelelő, hiánytalan dokumentáció összeállítása
• fenntartási időszak kötelezettségeinek betartása
Projektmenedzser feladata a pályázatírási szakaszban elkezdődik, így egy jól megírt projekt jól elszámolható. Ezek a feladatok:
• előzetes felmérés a tervezett költségek realitásáról
• kockázatelemzés
• ütemterv készítése
• fenntarthatósági vizsgálat (esélyegyenlőség, környezeti fenntarthatóság, indikátorok, stb.)
Ennek fényében a Kedvezményezettet nem érhetik meglepetések megvalósítás folyamatában, hiszen rendelkezik a megfelelő elemzésekkel és háttér információkkal.
Nyilvánosság biztosítása
Az EU alapvető tájékoztatási kötelezettségeket állapít meg minden egyes projekt esetében. Ezek a kötelezettségek operatív programonként eltérőek, ezen belül is függenek a projekt méretétől és milyenségétől.
Általánosan elmondható, hogy a megfelelő kommunikációhoz szükséges van: projekt nyitó és záró sajtóközleményre, tájékoztató táblák kihelyezésére, esetlegesen rendezvények, fogadások megszervezésére, valamint egyéb média megjelenésekre.
Mindezek megjelenését (színek, logók, kötelező elemek) az arculati kézikönyvek írják meg.
A kért dokumentációk, jelentések elmaradása, nyilvánosság biztosításának elmaradása a TSZ megszűnését, ezáltal a pályázati támogatás elvesztését / visszafizetését vonhatja maga után, tehát nagyon oda kell rá figyelni.
Pályázati alapfogalmak
Pályázati feltételek: az adott feltételek mindig az aktuális pályázat kiírásában találhatóak meg. Megkötések szoktak vonatkozni a vállalkozása tevékenységi körére, előző éves árbevételére, mérlegfőösszegre, létszámára, valamint arra is, hogy hol található vállalkozása székhelye, telephelye. Amely általános feltétel, az az, hogy vállalkozása nem állhat csődeljárás alatt, nem lehet munkaügyi bírsága, valamint NAV tartozással ne rendelkezzenek.
- Pályázók köre: a felhívásban meghatározásra kerül a szervezet formája, létszámigénye, árbevétel nagysága
- Kizáró okok, speciális feltételek: meghatározásra kerülnek a kizáró okok, mint például elvárt árbevétel nagysága, valamint egyéb feltételek, mint célcsoporttal szembeni elvárások, vagy az épülettel szembeni elvárások
- Területi korlátozás: az ország mely részén támogathatóak a projektek
Konvergencia / KMR régió: minden pályázatnak területi megkötése van, tehát csak az adott régióban telephellyel, vagy székhellyel rendelkező vállalkozások pályázhatnak. A KMR (Közép-magyarországi régió) alatt Budapest és Pest megyét értjük, míg a konvergencia régiók a kevésbé fejlett, vidéki térséget jelentik.
De minimis támogatás: minden vállalkozás rendelkezik úgy nevezett de minimis, vagy csekély összegű támogatási kerettel, amelynek értéke 200.000 euró és egy meghatározott időszakra, 3 évre szól. Ezt a támogatást a pályázat során akkor veheti igénybe, hogyha a pályázati feltételek engedélyezik, a pályázati felhívásban megtalálható, hogy milyen költségelemek számítanak de minimis támogatásnak. Azért érdekes, mert erről a pályázatok benyújtásakor nyilatkozni kell.
K+F+I: Ezek a felhívások a felfedező kutatásokat, az innovatív vállalkozások fejlesztéseit, illetve kutatói-ipari együttműködéseket és az innovatív ötletek megvalósítását egyaránt ösztönzik. A kormány nagy hangsúlyt fektet ezen pályázatokra, mind EU-s mind pedig hazai forrásból is támogatják ezeket.
Mezőgazdasági vállalkozás: sokszor egy szervezetnek kérdéses, hogy a Vidékfejlesztési Program, vagy a GINOP pályázataira nyújthat be kérelmet. Egy vállalkozás akkor minősül mezőgazdasági vállalkozásnak, ha a támogatási kérelem benyújtását megelőző, lezárt üzleti évben árbevételének legalább 50%-a mezőgazdasági tevékenységből származott. Újabban már akkor is lehet mezőgazdasági pályázaton indulni, ha 40% a mezőgazdasági tevékenységből származó árbevétel.
Konzorcium: bizonyos felhívások megpályázására konzorciumi formában is van lehetőség, tehát egy vállalkozás többedmagával is pályázhat. Bizonyos pályázatok elvárják a konzorciumban történő pályázást, például előírják, hogy egy vállalkozás köteles maga mellé venni egy egyetemi kutatóintézetet.
Kombinált hiteltermék: a vissza nem térítendő (VNT) támogatások mellett megjelentek a visszatérítendő (VT) támogatási formák is. Egy pályázaton belül ezek kombinálva is előfordulhatnak, tehát a VNT támogatás mellett VT támogatás vehető fel – utóbbit vissza kell fizetni, ezekre az összegekre általában kedvező kamatozás jellemző.
A kombinált termékeken túl megjelentek a tisztán hitelt nyújtó Hitelprogramok szintén EU-s forrásból, amelyek 0%-os kamatozásúak, valamint egyéb díjaik is kedvezőbbek.
Önerő: a pályázatok világában ritkán fordul elő, hogy nem szükséges önerőt beletenni a vállalkozásnak. A pályázatok általában 20-70% között támogatják az adott fejlesztést. Természetesen léteznek 100%-os támogatású felhívások is a vidéki régiókban, azonban itt is szükséges felmérni, hogy milyen költségek számolhatóak el a pályázaton belül.
A projekt összköltsége: a projekttervben vállalt összes tevékenység megvalósításához szükséges költség. Ez fog állni az önerőből és a támogatásból.
Támogatási intenzitás: az összköltségen belül, mekkora a támogatás aránya. A vállalkozás szempontjából az a jó, ha ez minél magasabb. Ha például a támogatási intenzitás 100%, akkor nem kell hozzá önerő. Példa: a projekt összköltsége 1 000 000 Ft, a támogatási intenzitás 70%, akkor a támogatás 700 000 Ft, a szükséges önerő 300 000 Ft.
Egy fejlesztés megvalósításának szakaszai: Pályázati kérelem beadása – elbírálás – támogatási szerződés kötése – esetleges közbeszerzés – megvalósítási időszak – projektzárás – fenntartási időszak
Induló vállalkozás: a vállalkozás még nem rendelkezik egy teljes lezárt üzleti évvel. A pályázatok csak nagyon kisrészt támogatják az induló vállalkozásokat, a legtöbb esetben megkövetelik legalább az egy lezárt üzleti évet a pályázóktól.
Pontozási rendszer: a pályázatok elbírására pontozási rendszeren keresztül történik, mely lehet egyszerűsített (formai értékelés – döntés), vagy hagyományos (formai értékelés – tartalmi értékelés – döntés) eljárásrendű. Ezeken túl megkülönböztetjük még a kiemelt projektek elszámolási rendszerét, valamint a kétfordulós projektek rendszerét is.
TEÁOR: a gazdasági tevekénységek egységes ágazati osztályozási rendszere.
Kitöltő program: a pályázati kérelem benyújtása, pár speciális esettől eltekintve, internetes felületen, egy kitöltő program segítségével történik.
Tartalmi értékelési szempontok: Amennyiben a pályázati Felhívás tartalmaz "tartalmi értékelési szempontrendszert" – nem támogathatók azok a támogatást igénylők, amelyek esetében a támogatási kérelemre adott összpontszám nem éri el a minimális x pontot a pontozás során. Ezen értékelési szempontrendszer kizárólag a támogatási kérelmek elbírálása során kerül alkalmazásra. A fenntartási időszak eredményességi mérése az annak megfelelő pontban fogalt értékelési szempontok alapján történik.
A "tartalmi értékelés" szempontjai lehetnek például az alábbiak:
- Kapcsolódik-e a fejlesztés a Felhívás céljaihoz?
- A fejlesztés költségvetése reális és takarékos módon került-e összeállításra?
- 1 főre eső személyi jellegű ráfordítás összege;
- Saját tőke arány; stb…
Indikátorok: számszerűsített mutató, a pályázati felhívás tartalmazza, hogy milyen mutatókat kell vállalni. Előírhatnak kötelezően vállalandó mutatókat.
Ilyenek például:
• A fenntartási kötelezettség: a projekt megvalósítás befejezésétől számított x évig (esetenként eltérő lehet, vállalkozásoknál 3 év szokott lenni).
• Lehet továbbá az éves átlagos statisztikai állományi létszám fenntartása, vagy legalább x fővel való növelése is elvárás a projekt megvalósítás keretében, de ez nem minden esetben.
• A Felhívások keretében nyújtott támogatás újonnan a legtöbb esetben - visszatérítendő és adott feltételek mentén vissza nem térítendővé alakuló támogatásnak minősül. A felhívás "Eredményességi mérés" fejezetében foglaltak részben vagy teljes mértékben történő teljesítése esetén, a visszatérítendő támogatás részben vagy egészben vissza nem térítendő támogatássá módosulhat.
Az "eredményességi mérés" értékelési szempontjai lehetnek például az alábbiak:
- Az átlagos statisztikai állományi létszám megtartása a bázis évhez képest;
- A személyi jellegű ráfordítás növekedése a bázis évhez képest;
- Az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték növekedése a bázis évhez képest, vagy értéke a visszamérés évében;
- Továbbá, például: Részt vesz legalább három különböző, a Modern Mintaüzem Program keretében regisztrált mintaüzem-látogatáson; Az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által validált zöldítési tervvel rendelkezik; Igénybe veszi az Országos Vállalkozói Mentorprogram valamely szolgáltatását;
IFKA előminősítés: az utóbbi időben megjelent Felhívások keretében kizárólag az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által lefolytatott szakmai előminősítési eljárás során kiválasztott vállalkozások számára, az előminősítés keretében bemutatott fejlesztési elképzeléseikben foglalt tevékenységek megvalósítására kerülhet sor. Tehát alapfeltétel, hogy a támogatást igénylők az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által a támogatási kérelem benyújtása előtt kiállított tanúsítvánnyal rendelkeznek. Az előminősítésre / tanúsítvány megszerzésére ezekben az esetekben egy meghatározott időintervallumban lehet kérelmet benyújtani. Vannak olyan pályázatok, ahol a támogatást igénylő csak olyan vállalkozás szolgáltatását veheti igénybe, aki rendelkezik IFKA előmínősítéssel.
Barnamezős terület/beruházás:
Barnamezős területnek tekinthető az az egybefüggő építési telek vagy telkek, amelyek megfelelnek az alábbi feltételek mindegyikének:
• a területen építmény/épület található meg,
• a jelenleg teljes mértékben használaton kívüli építmény/épület rossz fizikai állapotban van, többnyire környezetszennyezéssel terhelt, településszerkezeti problémát okoz és ezek megoldásához hozzájárul a fejlesztés,
• a fejlesztés következtében gazdasági tevékenység fog zajlani a területen
• az érvényes településrendezési terv alapján az alábbi kategóriák egyikébe tartozik:
Pl:
- a nyersanyag kitermelés (bányászat), nyersanyag előfeldolgozás céljára szolgáló területek, vagy
- honvédelmi és katonai, valamint nemzetbiztonsági építmények területei, vagy
- hulladékkezelők, -lerakók területei (települési szilárd és folyékony, egyéb veszélyes, radioaktív stb.), vagy
- mezőgazdasági üzemi terület
A barnamezős beruházásokat a pályázat sok esetben plusz pontszámmal értékelik.
Zöldmezős beruházás:
A zöldmezős beruházás olyan új ipari vállalkozást jelöl, amely korábban mezőgazdasági művelés alatt álló területen jön létre. A telephely teljes egészében újonnan létesül építészeti, üzemi előzmények nélkül. Előnye, hogy nincsenek sem elrendezési, sem funkcionális, sem építési megoldási megkötöttségek. Hátránya az infrastruktúra kiépítési – bekötési igénye és a szigorú környezetvédelmi szabályozás (bár ez utóbbi ipari parkban történő beruházás esetén jelentősen csökken.) Általában egy sík, tereptárgyaktól mentes, lehetőleg városhoz közeli területet választanak ki. A földtörvény szavaival élve egy zöldmezős beruházás a föld végleges kivonása a művelés alól. Az erre vonatkozó irányelvek szerint lehetőleg a gyengébb termőképességű területeket kell így hasznosítani, illetve, hogy az igénybevétel a szükséges legkisebb mértékre korlátozódjék. A kivonás engedélyköteles, az engedélyt a földhivatalok adják ki, s utána földvédelmi járulékot kell fizetni. A zöldmezős beruházás haszna, hogy a legtöbb újonnan foglalkoztatott a hazai átlagnál valamivel jobban fizetett munkához juthat (különösen az ipari parkokban), a beruházó nyereségre tehet szert, az önkormányzat adóbevételhez juthat.
Rendezett munkaügyi kapcsolatok:
Nem részesülhet állami támogatásban az a munkaadó, amely a rendezett munkaügyi kapcsolatok fogalmának szóló nem felel meg. Az alábbi esetekben biztosan rendezetlennek számít a munkaügyi kapcsolat:
- ha nem jelentjük be időben alkalmazottjainkat,
- az életkori feltételekre vonatkozó (ideértve a gyermekmunka tilalmát is) vonatkozó rendelkezéseket megsértjük. Általánosságban elmondható, hogy "munkavállaló az lehet, aki a tizenhatodik életévét betöltötte."
- munkabér mértékére és a kifizetés határidöjére vonatkozó rendelkezések megsértése. Nem tartjuk be a vonatkozó minimálbéreket, nem tartjuk be a munkaszerződésben vállalt munkabér fizetési határidőt.
- megsértjük az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) alapján az egyenlő bánásmód követelményeit.
Esély egyenlőség:
Egyenlő esély a munkahelyekhez jutáshoz, azonos szintű bérezéssel és szociális kedvezményekkel egy adott társadalmi-gazdasági összefüggésben. Az elv egyenlőtlen elbánást tehet szükségessé a diszkrimináció kompenzációja céljából. A pályázati felhívások általában kitérnek arra, hogy hogyan kell biztosítani a projekt megvalósítás során az esélyegyenlőséget.
Köztartozás mentesség:
A vállalkozás szerepel a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisban. Ha nincs fent rajta egy vállalkozás az nem feltétlen probléma! Közbeszerzéseken induló cégeknek fontos itt fent lenni.
Gazdasági társaság:
Alatt természetes személyek, jogi személyek által üzletszerű közös gazdasági tevékenység folytatására alapított saját cégnévvel rendelkező társaságot értünk. Fajtái: Kft, Rt, Bt, közkereseti társaság
Klaszter:
Egy meghatározott, regionális gazdasági terület termék- és szolgáltatás alapon szerveződött vállalkozásaiból áll, olyan helyileg koncentrált vállalati kooperációs hálózat, amelynek tagjai formális és informális kapcsolatban vannak egymással, ennek alapján, információt, árukat és szolgáltatásokat cserélnek.
Hátrányos helyzetű munkavállaló:
Az a személy, aki:
• az előző 6 hónapban nem állt rendszeresen fizetett alkalmazásban; vagy
• nem szerzett középfokú végzettséget vagy szakképesítést (ISCED
3); vagy
• 50 éven felüli személy; vagy
• egy vagy több eltartottal egyedül élő felnőtt; vagy
• valamely tagállam olyan ágazatában vagy szakmájában dolgozik, amelyben 25 %-kal nagyobb a nemi egyensúlyhiány, mint e tagállam valamennyi gazdasági ágazatára jellemző átlagos egyensúlyhiány, és ezen alul reprezentált nemi csoportba tartozik; vagy
• egy tagállam etnikai kisebbségéhez tartozik, és akinek szakmai, nyelvi képzésének vagy szakmai tapasztalatának megerősítésére van szüksége ahhoz, hogy javuljanak munkába állási esélyei egy biztos munkahelyen
Innovatív termék vagy szolgáltatás:
Egy már meglévő termék vagy szolgáltatás az adott vállalkozás által továbbfejlesztett változata, vagy teljesen új. Továbbá az adott vállalkozás által kifejlesztett, korábban még nem létező termék vagy szolgáltatás.
Nehéz helyzetben lévő vállalkozás:
Ha állami vagy egyéb támogatás nélkül, vélhetően csődbe menne.
Nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősülnek:
• az a társaság, amelynek a saját tőkéje a pályázat benyújtásakor rendelkezésre álló utolsó beszámoló adatai szerint, veszteség folytán nem éri el a jegyzett tőke felét, korlátolt felelősségi alapon működő társaság esetén törzstőkéjének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el,
• olyan társaság esetén, ahol legalább egyes tagok korlátlan felelősséggel bírnak a társaság tartozása tekintetében, a társaság könyveiben kimutatott tőkének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el,
• ha megfelel a kollektív fizetésképtelenségi eljárás külön jogszabályban foglalt kritériumainak,
• ha fizetésképtelenné vált, vagy külön jogszabály szerinti kollektív fizetésképtelenségi eljárást indítottak ellene
Kapcsolt vállalkozások:
Azok a vállalkozások, amely rendelkezik a részvényesek vagy tagok szavazati jogának többségével (50%-ot meghaladó) egy másik vállalkozásban, jogosult valamely másik vállalkozás felett meghatározó befolyás gyakorlására, jogosult kinevezni vagy elmozdítani egy másik vállalkozás igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testülete tagjainak többségét…
Partner vállalkozások:
• amely az alábbiak alapján nem minősül kapcsolódó vállalkozásnak, és
• amelyben más vállalkozásnak kizárólagosan vagy több kapcsolódó vállalkozásnak együttesen, illetve amelynek más vállalkozásban kizárólagosan vagy több kapcsolódó vállalkozással együttesen a tulajdoni részesedése – jegyzett tőkéje vagy szavazati joga alapján
– legalább 25%.
Önálló vállalkozás:
Az a vállalkozás, amely nem minősül partnervállalkozásnak, illetve kapcsolódó vállalkozásnak.
Irányító Hatóság (IH):
Az Európai Uniós pályáztatás folyamatát támogató Irányító Hatóságok. Az Irányító Hatóság közreműködik az Operatív Program (OP) véglegesítésében, irányítja az Operatív Program Programkiegészítő Dokumentum kidolgozását, és közreműködő szerepet vállal e dokumentumoknak az Európai Bizottsággal történő tárgyalásaiban. Az IH részt vesz továbbá a költségvetési tervezésében, valamint Közreműködő Szervezetek vagy közreműködő szervezeti feladatokat ellátó egységek bevonásával irányítja a meghirdetett pályázatok és központi programok végrehajtását.
Elszámolható költségek:
Azon adott projekt megvalósítása érdekében felmerülő kiadások, amelyek a projekt során elszámolhatók. Az elszámolható költségek körét minden esetben a pályázati útmutató tartalmazza. Az elszámolható költségeket felmerülését megfelelő dokumentumokkal kell alátámasztani, áttekinthetően és tételesen részletezve.
Projekt fizikai befejezése:
A projekt fizikai befejezésének a beruházás utolsó elemének megvalósulása minősül.
Projekt pénzügyi befejezése:
Ha a projekt fizikai befejezése megtörtént, valamint a projekt megvalósítás során keletkezett elszámolható bizonylatok – szállítói kifizetés esetén az előírt önrész szállító részére történő – kiegyenlítése megtörtént. A 100%-os támogatási intenzitású, kizárólag szállítói finanszírozású projektek esetében a projekt pénzügyi befejezésének napja az elszámoló bizonylatok irányító́hatóság, EMVA-ból történő finanszírozás esetén a kifizető ügynökség által történő kiegyenlítésének napja. A projekt pénzügyi befejezésének dátuma a projekt megvalósítási ideje alatt felmerül, a kedvezményezett által megfelelően elszámolt költségek közül a legkésőbbi kiegyenlítés dátuma;
Új gép, termelő berendezés:
Két évnél nem régebbi gyártású olyan gépek, termelő berendezések, melyek használatban még nem voltak. Pályázatok keretében csak ilyeneket lehet beszerezni.
Bankgarancia:
A támogatási szerződés teljesítését biztosító mellékkötelem, mely alapján a bank kötelezettséget vállal arra, hogy meghatározott feltételek
– így különösen bizonyos esemény beállta vagy elmaradása, okmányok benyújtása – esetében és határidőn belül a bankgarancia kedvezményezettjének (a Támogatónak) a megállapított összeghatárig fizetést fog teljesíteni.
Saját forrás:
Saját forrás a támogatott által a projekthez biztosított forrás. Költségvetési intézmények esetén a projektre jóváhagyott előirányzat is saját forrásnak minősül. A saját forrás rendelkezésre bocsátásának módja: a projekt meghatározott költségeinek a folyamatos finanszírozása. A támogatott saját forrása lehet belső forrás vagy külső forrás, mindkét esetben pénzeszköz. A belső forrás a támogatott saját pénzeszköze, például a számláján lévő pénz. A külső forrást külső finanszírozók biztosítják, melynek formája lehet pl. fejlesztési hitel, kölcsön, külföldi vagy hazai (nem központi-, nem önkormányzati költségvetési szerv által nyújtott) támogatás, segély.
Pályázati Útmutató:
A pályázat elkészítését segítő, részletes segédanyag.
Projekt:
A pályázó által a pályázatban bemutatott fejlesztés, beruházás, vagy egyéb tevékenység, amelynek megvalósítása érdekében a pályázó támogatást igényel
Kedvezményezett:
Aki kapja a támogatást, lehet természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság.
Bázislétszám:
Az utolsó lezárt üzleti év statisztikai létszáma Statisztikai létszám: Az éves átlagos állományi létszám a kiszámolt havi átlagos létszámadatok számtani átlaga.
Statisztikai létszám:
Az éves átlagos állományi létszám a kiszámolt havi átlagos létszámadatok számtani átlaga.
Megtartott munkahely:
A támogatott projekt eredményeként megőrzött munkahelyek száma. Értéke megegyezik a Bázis létszámmal.
Projekt Előrehaladási Jelentés:
A pályázó a Támogatási Szerződés aláírását követően a Közreműködő Szervezet irányába köteles időszakonként jelentéseket nyújtani a projekt helyzetéről.
Projekt Fenntartási Jelentés:
A kedvezményezett pályázó a projekt megvalósulását követő fenntartási/vállalási időszakban a Közreműködő Szervezet számára Projekt Fenntartási Jelentések készítésére kötelezett. Ezt évente kell benyújtani a fenntartási időszakban.
Közbeszerzési eljárás:
Nem csak az állami vagy önkormányzati tulajdonban levő un. klasszikus ajánlatkérők, hanem magántulajdonban levő gazdasági társaságok is kötelesek lefolytatni állami vagy uniós támogatás elnyerése és bizonyos feltételek fennállása esetén. A 2015. november 1. óta sokkal több területen kell közbeszerzést lebonyolítani, az alábbiak szerint. Építés/Gépbeszerzés: kb. 44 millió Ft támogatás tartalom…
Építési norma-gyűjtemény (ÉNGY):
Olyan építési-műszaki paramétereket tartalmazó gyűjtemény, amely az építési munkanemek és tételek megnevezés mellett tartalmazza a tételekre vonatkozó referenciára is (Vidékfejlesztési pályázatok esetében releváns, egyéb pályázatoknál a 3 független árajánlatot szokták használni)
Annex1:
Az EK Szerződés 32. cikkében hivatkozott listán szereplő termékek vonatkozásában az új Vidékfejlesztési Program számos támogatási jogcíme fogalmaz meg kötelezettségeket. Leginkább az élelmiszeri feldolgozóiparhoz kapcsolódó beruházások kapcsán találkozhatunk vele. Ebben a bejegyzésben részletes kifejtésre kerül, hogy mik is ezek a termékek, azaz mik minősülnek Annex I. terméknek.
1. ÁRUCSOPORT:
• Élő állatok
2. ÁRUCSOPORT:
• Hús és élelmezési célra alkalmas vágási melléktermékek
3. ÁRUCSOPORT:
• Halak, rákfélék és puhatestűek
4. ÁRUCSOPORT:
• Tejtermékek; madártojások; természetes méz
5. ÁRUCSOPORT:
• Állati belső részek, hólyag és gyomor (kivéve a halakét), egészben vagy darabokban
- Máshová nem sorolt vagy máshol nem említett állati termék; az 1. árucsoport vagy a 3. árucsoport szerinti, emberi fogyasztásra nem alkalmas élettelen állat
6. ÁRUCSOPORT:
• Élő fák és egyéb növények; gumók, gyökerek és hasonlók; vágott virágok és díszítő lombozat
7. ÁRUCSOPORT:
• Élelmezési célra alkalmas zöldségek, gyökerek és gumós gyökerek
8. ÁRUCSOPORT:
• Élelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió; citrus- és dinnyefélék héja
9. ÁRUCSOPORT:
• Kávé, tea és fűszerek, a matétea kivételével
10. ÁRUCSOPORT:
• Gabonafélék
11. ÁRUCSOPORT:
• Malomipari termékek; maláta és keményítő; sikér; inulin
12. ÁRUCSOPORT:
• Olajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök; különféle magvak és gyümölcsök; ipari és gyógynövények; szalma és takarmány
13. ÁRUCSOPORT:
• Pektin
15. ÁRUCSOPORT:
• Sertészsír és egyéb kiolvasztott sertészsiradék; kiolvasztott baromfizsiradék
• Kiolvasztatlan szarvasmarhafaggyú, juh- vagy kecskefaggyú; ezen zsiradékokból előállított faggyú (beleértve az első lét ("premier jus"))
• Sertészsírsztearin, oleosztearin és faggyúsztearin; sertészsírolaj, oleoolaj és faggyúolaj, nem emulgeálva, keverve vagy bármilyen más módon elkészítve
• Halból és tengeri emlősből nyert zsír és olaj, finomítva is
• Folyékony vagy szilárd stabilizált növényi olajok, nyersen, finomítva vagy tisztítva
• Állati vagy növényi zsírok és olajok hidrogénezve, finomítva is, de tovább nem elkészítve
• Margarin, mesterséges zsiradék és más étkezési célra alkalmas feldolgozott zsiradék
• Zsíros anyagok, illetve állati vagy növényi viaszok feldolgozási maradékai
16. ÁRUCSOPORT:
• Húsból, halból, rákfélékből vagy puhatestűekből készült termékek
17. ÁRUCSOPORT:
• Répacukor és nádcukor szilárd állapotban
• Egyéb cukor; cukorszirup; műméz (természetes mézzel keverve is); karamell
• Melasz, fehérítve is
• Ízesített vagy színezett cukor, szirup és melasz, a bármilyen arányban hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcslevek kivételével
18. ÁRUCSOPORT:
• Kakaóbab egészben vagy törve, nyersen vagy pörkölve
• Kakaóhéj, -hártya, -bőr és kakaóhulladék
20. ÁRUCSOPORT:
• Zöldségfélékből, gyümölcsből vagy más növényrészekből előállított
22. ÁRUCSOPORT:
• Szőlőmust, erjedésben vagy alkohol hozzáadásától eltérő módon lefojtva
• Friss szőlőből készült bor; szőlőmust alkohol hozzáadásával lefojtva
• Más erjesztett italok (például almabor, körtebor és mézbor)
• Mezőgazdasági termékekből nyert bármilyen erősségű etil-alkohol és szesz, denaturálva is; a likőrök, egyéb szeszes italok és szeszes italok előállítására használt összetett alkoholos készítmények ("koncentrált kivonatok") kivételével.
• Ecet és ecetpótló
23. ÁRUCSOPORT:
• Élelmiszeripar melléktermékei; elkészített állati takarmányok
24. ÁRUCSOPORT:
• Feldolgozatlan dohány, dohányhulladék
45. ÁRUCSOPORT:
• Természetes parafa, megmunkálatlan, aprított, szemcsézett vagy őrölt parafa; parafahulladék
54. ÁRUCSOPORT:
• Len, nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; lenkóc és lenhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)
57. ÁRUCSOPORT:
• Kender (Cannabis sativa), nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; kenderkóc és kenderhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)Pályázati tudnivalók
Pályázás menete
Egy új gép, eszköz, szoftver beszerzése, munkavállaló felvétele vagy képzése esetén, valamilyen új innovatív ötlet megvalósítása előtt érdemes szétnézni az Európai Uniós, illetve hazai pályázati lehetőségek között.
Kétféle támogatást különböztetünk meg:
- visszatérítendő
ez gyakorlatilag egy kedvezményes hitelt jelent mely lehet 0 százalékos vagy pár százalékos. - vissza nem térítendő
ezt nem kell visszafizetni, minket és a vállalkozókat is elsősorban ez érdekli
A pályázaton indulni kívánó céggel szemben vannak olyan alapvető elvárások, amelyek szinte minden pályázat esetében felmerülnek. Ilyen többek között a minimum 1 teljes (365 napos) lezárt üzleti év, legalább 1 fő statisztikai létszám, valamint az adó és köztartozás mentesség.
Hazai források
Az EU-s pályázatokon kívül, a kormány külön forrást különít el saját költségvetéséből. A hazai pályázatok a Magyar Állam finanszírozásában történik, ezzel segítve a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások forráshoz jutását. (rövidítésük KKV)
Általánosságban véve ezen kiírások olyan területeket céloznak meg, amelyeket az EU-s források nem, vagy kis mértékben támogatnak csupán. Így például hazai források állnak/ állhatnak rendelkezésre Pest megyében, az építőipari vállalkozásoknak, innovációs beruházásokra, a turisztikai fejlesztéseknek, vagy önkormányzatoknak.
Ilyen pályázatok voltak az utóbbi időszakban: PMKKV, Építőipari vállalkozások támogatása, Kisfaludy Program, Magyar Falu Program, Innovációs pályázatok.
Az Európai Uniós források 2021-2027 között a Széchenyi Plusz Programok keretében kerültek és kerülnek meghirdetésre, és ún. Operatív Programokba vannak rendezve a forrás célja szerint.
A 2021-2027 közötti időszak operatív programjai az alábbiak:
Digitális Megújulás Operatív Program Plusz (DIMOP Plusz)
Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (EFOP Plusz)
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz)
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz)
Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program Plusz (KEHOP Plusz)
Magyar Halgazdálkodási Operatív Program Plusz (MAHOP Plusz)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz)
Végrehajtás Operatív Program Plusz (VOP Plusz)
Határigazgatási és Vízumpolitikai Eszköz Plusz (HAVE Plusz)
Belső Biztonsági Alap Plusz (BBA Plusz)
Menekültügyi Migrációs és Integrációs Alap Plusz (MMIA Plusz)
A Pest megyén kívül működő vállalkozások számára elsősorban a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINO Plusz) felhívásai érdekesek. Mivel Budapest és Pest Vármegye az ország többi részéhez képest jóval fejlettebb, ott jóval kevesebb pályázati lehetőség van, de képzős, energetikai pályázatok azért ott is elérhetőek szoktak lenni, most legutóbb volt egy olyan tanácsadást tartalmazó pályázati lehetőség, melyen kizárólag Pest megyei vállalkozások indulhattak.
A legnépszerűbb aktuális pályázati felhívások a palyazat.gov.hu oldalon elérhetőek teljes terjedelmükben. Ezek sokszor annyira összetett feltételrendszert tartalmaznak, hogy érdemes pályázatíró segítségét kérni az értelmezésükhöz, ezért van ránk szükség. Első lépésként mindig azt érdemes megvizsgálnunk, hogy a felhívásban rögzített pályázóval szemben támasztott elvárásoknak az adott cég megfelel-e, majd második lépésben a felhívás kiválasztási feltételrendszerét is meg kell nézni, hogy a pályázaton történő induláshoz szükséges minimum pontszámot eléri-e, hiszen ezek hiányában a pályázati anyagunk érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.
A pályázat benyújtását követően lehetőség van egyszeri hiánypótlás benyújtására, amelyre fel is szólít a pályázatot kezelő szervezet. Ezt a szervezetet Közreműködő szervezetnek hívják rövidítése KSZ.
Nyertes pályázat esetén a következő lépés a Támogatási Szerződés vagy Támogatói Okirat megkötése, és bizonyos esetekben az elnyert támogatási összeg mértékéig biztosíték nyújtása, bankgarancia vagy ingatlanfedezet formájában. Nem köteles biztosítékot nyújtani az a kedvezményezett (aki a támogatást nyerte), amely rendelkezik legalább egy lezárt, teljes (12 naptári hónapot jelentő) üzleti évvel, és szerepel az Art. 178. § 32. pontja szerint közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban. A biztosítéknyújtási kötelezettség alól a Kedvezményezett a feltételeknek való megfelelés esetén kérelem benyújtásával mentesülhet.
A megvalósítás során nagy figyelmet igényel, hogy minden adminisztráció megfelelően és pontosan történjen, a szerződések, számlák, teljesítés igazolások megfelelő formában és tartalommal kerüljenek kiállításra, hiszen a pályázatok elszámolása során ezeket a dokumentumokat szükséges lesz benyújtani. A pályázatok többnyire utófinanszírozottak, vagyis a már kiállított és kifizetett számla benyújtását követően fizeti ki a hatóság a támogatási részt, de általában lehetőség van 25-50% előleg lehívására
Hogyan néz ki egy pályázat?
Mielőtt egy kiírást meghirdetnek, társadalmi egyeztetés alá bocsájtják, aminek keretein belül egy meghatározott időtartam alatt várják a hozzászólásokat, javaslatokat. Az idő lejárta után már a javaslatokkal módosított felhívás kerül meghirdetésre. A tényleges pályázat meghirdetése és a benyújtási idő megkezdése között általában egy hónap idő áll rendelkezésre, hogy a dokumentáció összeálljon.
Hogyan néz ki egy felhívás?
Egy támogatási kérelem összeállítása esetén első körben a legfontosabb áttanulmányozni a benyújtás feltételeit tartalmazó felhívást és a pályázat kitöltésének segédleteit (pl. kitöltési útmutatót, sablonokat, szerződési feltételeket).
Fontos tudni, hogy a pályázati dokumentációk menet közben is módosulhatnak, így a támogatási kérelem benyújtása előtt nem árt ellenőrizni a pályázat honlapján található dokumentum aktuális verzióját, és figyelni a közleményeket is.
Például:
A 2021-2027-es operatív programok keretében megjelent felhívások státusza a támogatási kérelmek benyújthatósága szempontjából aktív, felfüggesztve/ideiglenesen szüneteltetve vagy lezárult/lejárt benyújtási határidejű lehet.
1. Aktív: Minden olyan felhívás, amelyre jelenleg támogatási kérelmet lehet benyújtani. Azok a felhívások is aktívnak minősülnek, amelyeknél értékelési szakaszok közötti benyújtási szünet van.
2. Felfüggesztve/Ideiglenesen szüneteltetve: Minden olyan felhívás, amelynek felfüggesztéséről, átmeneti szüneteltetéséről közlemény jelent meg.
3. Lezárult/Lejárt benyújtási határidejű felhívások: Azok a felhívások, amelyeknek a benyújtási határideje lejárt, vagy közlemény jelent meg az adott konstrukció lezárásáról.
A különböző pályázatok dokumentációja eltérő lehet, de az alapok egy pályázat benyújtásánál szinte minden esetben a következők:
Kitöltött pályázati adatlap, amely tartalmazza:
A projekt leírást, a pályázat indokoltságát és célját, a megvalósítandó tevékenységeket, a projekt szakmai megvalósításának leírását, mérföldkövek tervezését és a projekt végrehajtásának időtartamát, indikátorokat, a fenntartás leírását, a biztosítékok körét, amennyiben szükséges közbeszerzési eljárás – az árajánlatok és további csatolandó nyilatkozatokat/mellékleteket.
A támogatható tevékenységeknél megkülönböztetünk:
• Önállóan támogatható tevékenységeket
• Önállóan nem támogatható tevékenységeket
• Nem támogatható tevékenységeket
A projekt megvalósítása során meg kell felelni a pályázatban rögzített elvárásoknak, amelyet figyelembe kell venni a pályázat benyújtása során, mint például:
• Műszaki, szakmai tartalommal kapcsolatos elvárások
• Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások
• Mérföldkövek tervezésével kapcsolatos elvárások
• A projekt szakmai megvalósítása során a közbeszerzési kötelezettségre vonatkozó elvárások
• Egyéb elvárások
A projekt szakmai megvalósításával kapcsolatos egyéb elvárások és kötelezettségek lehetnek:
• A projektvégrehajtás időtartamára
• A projekt területi korlátozása
• A megvalósítási helyszín műszaki követelményei
• Fenntartási kötelezettség
• Az elszámolhatóság feltételei
• Az elszámolható költségek mértékére, illetve arányára vonatkozó elvárások
• A Felhívás keretében nyújtott egyes támogatási kategóriákra vonatkozó egyedi szabályok
A csatolandó mellékletek listája a következőkből állhat:
• A gazdálkodási adatok igazolására elvárt dokumentumok
• Éves beszámoló közgyűlés, taggyűlés, illetve a tulajdonosok általi jóváhagyását igazoló dokumentum
• A támogatást igénylő hivatalos képviselőjének aláírási címpéldánya vagy ügyvéd által hitelesített aláírásminta
• Árajánlatok a tervezett eszközbeszerzéshez, felújítási munkálatokhoz (minden árajánlatból 3 darabot szükséges bekérni egy meghatározott összeg felett, melyből választanunk kell a projekt során)
• Nyilatkozatok (saját forrás igazolása, de minimis nyilatkozatok stb.)
A pályázatok benyújtása általában elektronikus módon történik.
Nézzünk egy konkrét példát.
Pályázok Kft. Győr-Moson-Sopron területén tevékenykedik, szeretne munkaerőt bővíteni és eszközöket beszerezni. Így megpályázza a munkahelyteremtő kiírást.
A pályázathoz szükséges dokumentumok szükségesek a részükről:
• Az elektronikus úton kitöltött pályázati adatlap, amely tartalmazza a projektgazda adatait, a beruházás leírását, elvárt eredményeit
• A csatolandó mellékleteket, adatlapokat melyek:
• Adatlap a projektgazdáról
• Beszámolók, cégkivonat, aláírási címpéldány, tulajdoni lap
• Működési engedély, NAV 0-s igazolás
• Beruházás pontos költségei
• A pályázat szöveges ismertetése
• Tájékoztató adatok a tervezett beruházáshoz igényelt állami támogatások intenzitásáról
• De minimis nyilatkozatot
• Nyilatkozatot a saját forrásról
• Tájékoztató arról, hogy átlátható szervezetnek minősül
• Árajánlatok a tervezett eszközbeszerzésre
A benyújtott pályázatokat az elbíráló hatóság szakaszosan, de folyamatosan is elbírálhatja, amelyről értesítést küld a projektgazdának. Előfordulhat, hogy a vizsgálat során hiányt tapasztalnak, ekkor hiánypótlásra szólíthatják fel a pályázót, melynek tisztázására egy adott időtartam alatt van lehetőség.
Mi az a projektmenedzsment
Mikor nyertes egy pályázat? – Ha a Kiíró Hatóság értesítette a pályázót a nyertesség tényéről.
A támogatási szerződés (TSZ) kiküldésre kerül, melynek aláírása után megkezdhető a projekt.
(A pályázat benyújtása után, saját felelősségre egyébként már megkezdhető a projekt, tehát úgy, hogy nem tudjuk nyerni fog-e. Ez akkor szokott előfordulni, ha támogatás nélkül is meg akarják valósítani a projektet.)
A támogatási szerződés tartalmazza a pontos információkat: a pályázó adatait, a pályázat és projekt adatait, teendők, előrehaladás ütemterve, vállalások, megvalósítás és befejezés lépéseinek tisztázása, felelősségvállalás a megvalósításra.
A TSZ után elkezdhető a beruházás, fejlesztés. Az esetek többségében már folyó beruházásra nincs lehetőség támogatást igényelni.
Monitoring rendszer: az a folyamat, amely segítségével a Hatóság vizsgálja, hogy a beruházás és fejlesztés a megfelelő ütemben, a pályázati dokumentációnak megfelelően zajlik-e. Ennek eszközei lehetnek a helyszíni ellenőrzések, vagy írásos beadott anyagok. A nyertesnek ugyanakkor kötelezettsége is van, hogy időszakosan jelentsen a beruházás alakulásáról, hogy alátámassza a megvalósítást – fenntartási jelentésekkel, zárójelentéssel, számlákkal.
Mi a projektmenedzsment?
"A projektmenedzsment a projekttevékenységhez kapcsolódó tudás, készségek, eszközök és technikák alkalmazása a projektkövetelmények teljesítése érdekében. A projektmenedzsment folyamata magába foglalja a tervezést, a projektmegvalósítást, az előrehaladás és teljesítmény mérését." A projektmenedzser segíti megvalósítani a projektet, ügyel rá, hogy minden szabályszerűen a pályázati követelmények szerint valósuljon meg.
Projektmenedzsmentről beszélhetünk, hogyha megvan:
• a támogatói határozat,
• a TSZ hatályba lépett,
• a projekt megvalósítása kezdeti / vég szakaszba lépett
• maga a projektfenntartási időszak alatt végzett tevékenységekről
Egy projekt szereplői a pályázatok esetében:
• kedvezményezett (vagyis a nyertes)
• közreműködő szervezet (aki a támogatást megítélte)
• kivitelező / szállító / szolgáltató (vagyis akiknek a segítségét igénybe vesszük a projekt során)
• projektmenedzsment, projektmenedzser (aki a feladatokat kézben tartja és koordinálja)
Tehát a feladatok, amik a projekt megvalósítása közben még adódnak:
• adminisztráció
• dokumentálási rendszer kialakítása
• pénzügyi elszámolás folyamata
• előrehaladási jelentések, adatmódosítások
Kihívások ezek kapcsán:
• határidők megtartása
• megfelelő, hiánytalan dokumentáció összeállítása
• fenntartási időszak kötelezettségeinek betartása
Projektmenedzser feladata a pályázatírási szakaszban elkezdődik, így egy jól megírt projekt jól elszámolható. Ezek a feladatok:
• előzetes felmérés a tervezett költségek realitásáról
• kockázatelemzés
• ütemterv készítése
• fenntarthatósági vizsgálat (esélyegyenlőség, környezeti fenntarthatóság, indikátorok, stb.)
Ennek fényében a Kedvezményezettet nem érhetik meglepetések megvalósítás folyamatában, hiszen rendelkezik a megfelelő elemzésekkel és háttér információkkal.
Nyilvánosság biztosítása
Az EU alapvető tájékoztatási kötelezettségeket állapít meg minden egyes projekt esetében. Ezek a kötelezettségek operatív programonként eltérőek, ezen belül is függenek a projekt méretétől és milyenségétől.
Általánosan elmondható, hogy a megfelelő kommunikációhoz szükséges van: projekt nyitó és záró sajtóközleményre, tájékoztató táblák kihelyezésére, esetlegesen rendezvények, fogadások megszervezésére, valamint egyéb média megjelenésekre.
Mindezek megjelenését (színek, logók, kötelező elemek) az arculati kézikönyvek írják meg.
A kért dokumentációk, jelentések elmaradása, nyilvánosság biztosításának elmaradása a TSZ megszűnését, ezáltal a pályázati támogatás elvesztését / visszafizetését vonhatja maga után, tehát nagyon oda kell rá figyelni.
Pályázati alapfogalmak
Pályázati feltételek: az adott feltételek mindig az aktuális pályázat kiírásában találhatóak meg. Megkötések szoktak vonatkozni a vállalkozása tevékenységi körére, előző éves árbevételére, mérlegfőösszegre, létszámára, valamint arra is, hogy hol található vállalkozása székhelye, telephelye. Amely általános feltétel, az az, hogy vállalkozása nem állhat csődeljárás alatt, nem lehet munkaügyi bírsága, valamint NAV tartozással ne rendelkezzenek.
- Pályázók köre: a felhívásban meghatározásra kerül a szervezet formája, létszámigénye, árbevétel nagysága
- Kizáró okok, speciális feltételek: meghatározásra kerülnek a kizáró okok, mint például elvárt árbevétel nagysága, valamint egyéb feltételek, mint célcsoporttal szembeni elvárások, vagy az épülettel szembeni elvárások
- Területi korlátozás: az ország mely részén támogathatóak a projektek
Konvergencia / KMR régió: minden pályázatnak területi megkötése van, tehát csak az adott régióban telephellyel, vagy székhellyel rendelkező vállalkozások pályázhatnak. A KMR (Közép-magyarországi régió) alatt Budapest és Pest megyét értjük, míg a konvergencia régiók a kevésbé fejlett, vidéki térséget jelentik.
De minimis támogatás: minden vállalkozás rendelkezik úgy nevezett de minimis, vagy csekély összegű támogatási kerettel, amelynek értéke 200.000 euró és egy meghatározott időszakra, 3 évre szól. Ezt a támogatást a pályázat során akkor veheti igénybe, hogyha a pályázati feltételek engedélyezik, a pályázati felhívásban megtalálható, hogy milyen költségelemek számítanak de minimis támogatásnak. Azért érdekes, mert erről a pályázatok benyújtásakor nyilatkozni kell.
K+F+I: Ezek a felhívások a felfedező kutatásokat, az innovatív vállalkozások fejlesztéseit, illetve kutatói-ipari együttműködéseket és az innovatív ötletek megvalósítását egyaránt ösztönzik. A kormány nagy hangsúlyt fektet ezen pályázatokra, mind EU-s mind pedig hazai forrásból is támogatják ezeket.
Mezőgazdasági vállalkozás: sokszor egy szervezetnek kérdéses, hogy a Vidékfejlesztési Program, vagy a GINOP pályázataira nyújthat be kérelmet. Egy vállalkozás akkor minősül mezőgazdasági vállalkozásnak, ha a támogatási kérelem benyújtását megelőző, lezárt üzleti évben árbevételének legalább 50%-a mezőgazdasági tevékenységből származott. Újabban már akkor is lehet mezőgazdasági pályázaton indulni, ha 40% a mezőgazdasági tevékenységből származó árbevétel.
Konzorcium: bizonyos felhívások megpályázására konzorciumi formában is van lehetőség, tehát egy vállalkozás többedmagával is pályázhat. Bizonyos pályázatok elvárják a konzorciumban történő pályázást, például előírják, hogy egy vállalkozás köteles maga mellé venni egy egyetemi kutatóintézetet.
Kombinált hiteltermék: a vissza nem térítendő (VNT) támogatások mellett megjelentek a visszatérítendő (VT) támogatási formák is. Egy pályázaton belül ezek kombinálva is előfordulhatnak, tehát a VNT támogatás mellett VT támogatás vehető fel – utóbbit vissza kell fizetni, ezekre az összegekre általában kedvező kamatozás jellemző.
A kombinált termékeken túl megjelentek a tisztán hitelt nyújtó Hitelprogramok szintén EU-s forrásból, amelyek 0%-os kamatozásúak, valamint egyéb díjaik is kedvezőbbek.
Önerő: a pályázatok világában ritkán fordul elő, hogy nem szükséges önerőt beletenni a vállalkozásnak. A pályázatok általában 20-70% között támogatják az adott fejlesztést. Természetesen léteznek 100%-os támogatású felhívások is a vidéki régiókban, azonban itt is szükséges felmérni, hogy milyen költségek számolhatóak el a pályázaton belül.
A projekt összköltsége: a projekttervben vállalt összes tevékenység megvalósításához szükséges költség. Ez fog állni az önerőből és a támogatásból.
Támogatási intenzitás: az összköltségen belül, mekkora a támogatás aránya. A vállalkozás szempontjából az a jó, ha ez minél magasabb. Ha például a támogatási intenzitás 100%, akkor nem kell hozzá önerő. Példa: a projekt összköltsége 1 000 000 Ft, a támogatási intenzitás 70%, akkor a támogatás 700 000 Ft, a szükséges önerő 300 000 Ft.
Egy fejlesztés megvalósításának szakaszai: Pályázati kérelem beadása – elbírálás – támogatási szerződés kötése – esetleges közbeszerzés – megvalósítási időszak – projektzárás – fenntartási időszak
Induló vállalkozás: a vállalkozás még nem rendelkezik egy teljes lezárt üzleti évvel. A pályázatok csak nagyon kisrészt támogatják az induló vállalkozásokat, a legtöbb esetben megkövetelik legalább az egy lezárt üzleti évet a pályázóktól.
Pontozási rendszer: a pályázatok elbírására pontozási rendszeren keresztül történik, mely lehet egyszerűsített (formai értékelés – döntés), vagy hagyományos (formai értékelés – tartalmi értékelés – döntés) eljárásrendű. Ezeken túl megkülönböztetjük még a kiemelt projektek elszámolási rendszerét, valamint a kétfordulós projektek rendszerét is.
TEÁOR: a gazdasági tevekénységek egységes ágazati osztályozási rendszere.
Kitöltő program: a pályázati kérelem benyújtása, pár speciális esettől eltekintve, internetes felületen, egy kitöltő program segítségével történik.
Tartalmi értékelési szempontok: Amennyiben a pályázati Felhívás tartalmaz "tartalmi értékelési szempontrendszert" – nem támogathatók azok a támogatást igénylők, amelyek esetében a támogatási kérelemre adott összpontszám nem éri el a minimális x pontot a pontozás során. Ezen értékelési szempontrendszer kizárólag a támogatási kérelmek elbírálása során kerül alkalmazásra. A fenntartási időszak eredményességi mérése az annak megfelelő pontban fogalt értékelési szempontok alapján történik.
A "tartalmi értékelés" szempontjai lehetnek például az alábbiak:
- Kapcsolódik-e a fejlesztés a Felhívás céljaihoz?
- A fejlesztés költségvetése reális és takarékos módon került-e összeállításra?
- 1 főre eső személyi jellegű ráfordítás összege;
- Saját tőke arány; stb…
Indikátorok: számszerűsített mutató, a pályázati felhívás tartalmazza, hogy milyen mutatókat kell vállalni. Előírhatnak kötelezően vállalandó mutatókat.
Ilyenek például:
• A fenntartási kötelezettség: a projekt megvalósítás befejezésétől számított x évig (esetenként eltérő lehet, vállalkozásoknál 3 év szokott lenni).
• Lehet továbbá az éves átlagos statisztikai állományi létszám fenntartása, vagy legalább x fővel való növelése is elvárás a projekt megvalósítás keretében, de ez nem minden esetben.
• A Felhívások keretében nyújtott támogatás újonnan a legtöbb esetben - visszatérítendő és adott feltételek mentén vissza nem térítendővé alakuló támogatásnak minősül. A felhívás "Eredményességi mérés" fejezetében foglaltak részben vagy teljes mértékben történő teljesítése esetén, a visszatérítendő támogatás részben vagy egészben vissza nem térítendő támogatássá módosulhat.
Az "eredményességi mérés" értékelési szempontjai lehetnek például az alábbiak:
- Az átlagos statisztikai állományi létszám megtartása a bázis évhez képest;
- A személyi jellegű ráfordítás növekedése a bázis évhez képest;
- Az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték növekedése a bázis évhez képest, vagy értéke a visszamérés évében;
- Továbbá, például: Részt vesz legalább három különböző, a Modern Mintaüzem Program keretében regisztrált mintaüzem-látogatáson; Az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által validált zöldítési tervvel rendelkezik; Igénybe veszi az Országos Vállalkozói Mentorprogram valamely szolgáltatását;
IFKA előminősítés: az utóbbi időben megjelent Felhívások keretében kizárólag az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által lefolytatott szakmai előminősítési eljárás során kiválasztott vállalkozások számára, az előminősítés keretében bemutatott fejlesztési elképzeléseikben foglalt tevékenységek megvalósítására kerülhet sor. Tehát alapfeltétel, hogy a támogatást igénylők az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által a támogatási kérelem benyújtása előtt kiállított tanúsítvánnyal rendelkeznek. Az előminősítésre / tanúsítvány megszerzésére ezekben az esetekben egy meghatározott időintervallumban lehet kérelmet benyújtani. Vannak olyan pályázatok, ahol a támogatást igénylő csak olyan vállalkozás szolgáltatását veheti igénybe, aki rendelkezik IFKA előmínősítéssel.
Barnamezős terület/beruházás:
Barnamezős területnek tekinthető az az egybefüggő építési telek vagy telkek, amelyek megfelelnek az alábbi feltételek mindegyikének:
• a területen építmény/épület található meg,
• a jelenleg teljes mértékben használaton kívüli építmény/épület rossz fizikai állapotban van, többnyire környezetszennyezéssel terhelt, településszerkezeti problémát okoz és ezek megoldásához hozzájárul a fejlesztés,
• a fejlesztés következtében gazdasági tevékenység fog zajlani a területen
• az érvényes településrendezési terv alapján az alábbi kategóriák egyikébe tartozik:
Pl:
- a nyersanyag kitermelés (bányászat), nyersanyag előfeldolgozás céljára szolgáló területek, vagy
- honvédelmi és katonai, valamint nemzetbiztonsági építmények területei, vagy
- hulladékkezelők, -lerakók területei (települési szilárd és folyékony, egyéb veszélyes, radioaktív stb.), vagy
- mezőgazdasági üzemi terület
A barnamezős beruházásokat a pályázat sok esetben plusz pontszámmal értékelik.
Zöldmezős beruházás:
A zöldmezős beruházás olyan új ipari vállalkozást jelöl, amely korábban mezőgazdasági művelés alatt álló területen jön létre. A telephely teljes egészében újonnan létesül építészeti, üzemi előzmények nélkül. Előnye, hogy nincsenek sem elrendezési, sem funkcionális, sem építési megoldási megkötöttségek. Hátránya az infrastruktúra kiépítési – bekötési igénye és a szigorú környezetvédelmi szabályozás (bár ez utóbbi ipari parkban történő beruházás esetén jelentősen csökken.) Általában egy sík, tereptárgyaktól mentes, lehetőleg városhoz közeli területet választanak ki. A földtörvény szavaival élve egy zöldmezős beruházás a föld végleges kivonása a művelés alól. Az erre vonatkozó irányelvek szerint lehetőleg a gyengébb termőképességű területeket kell így hasznosítani, illetve, hogy az igénybevétel a szükséges legkisebb mértékre korlátozódjék. A kivonás engedélyköteles, az engedélyt a földhivatalok adják ki, s utána földvédelmi járulékot kell fizetni. A zöldmezős beruházás haszna, hogy a legtöbb újonnan foglalkoztatott a hazai átlagnál valamivel jobban fizetett munkához juthat (különösen az ipari parkokban), a beruházó nyereségre tehet szert, az önkormányzat adóbevételhez juthat.
Rendezett munkaügyi kapcsolatok:
Nem részesülhet állami támogatásban az a munkaadó, amely a rendezett munkaügyi kapcsolatok fogalmának szóló nem felel meg. Az alábbi esetekben biztosan rendezetlennek számít a munkaügyi kapcsolat:
- ha nem jelentjük be időben alkalmazottjainkat,
- az életkori feltételekre vonatkozó (ideértve a gyermekmunka tilalmát is) vonatkozó rendelkezéseket megsértjük. Általánosságban elmondható, hogy "munkavállaló az lehet, aki a tizenhatodik életévét betöltötte."
- munkabér mértékére és a kifizetés határidöjére vonatkozó rendelkezések megsértése. Nem tartjuk be a vonatkozó minimálbéreket, nem tartjuk be a munkaszerződésben vállalt munkabér fizetési határidőt.
- megsértjük az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) alapján az egyenlő bánásmód követelményeit.
Esély egyenlőség:
Egyenlő esély a munkahelyekhez jutáshoz, azonos szintű bérezéssel és szociális kedvezményekkel egy adott társadalmi-gazdasági összefüggésben. Az elv egyenlőtlen elbánást tehet szükségessé a diszkrimináció kompenzációja céljából. A pályázati felhívások általában kitérnek arra, hogy hogyan kell biztosítani a projekt megvalósítás során az esélyegyenlőséget.
Köztartozás mentesség:
A vállalkozás szerepel a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisban. Ha nincs fent rajta egy vállalkozás az nem feltétlen probléma! Közbeszerzéseken induló cégeknek fontos itt fent lenni.
Gazdasági társaság:
Alatt természetes személyek, jogi személyek által üzletszerű közös gazdasági tevékenység folytatására alapított saját cégnévvel rendelkező társaságot értünk. Fajtái: Kft, Rt, Bt, közkereseti társaság
Klaszter:
Egy meghatározott, regionális gazdasági terület termék- és szolgáltatás alapon szerveződött vállalkozásaiból áll, olyan helyileg koncentrált vállalati kooperációs hálózat, amelynek tagjai formális és informális kapcsolatban vannak egymással, ennek alapján, információt, árukat és szolgáltatásokat cserélnek.
Hátrányos helyzetű munkavállaló:
Az a személy, aki:
• az előző 6 hónapban nem állt rendszeresen fizetett alkalmazásban; vagy
• nem szerzett középfokú végzettséget vagy szakképesítést (ISCED
3); vagy
• 50 éven felüli személy; vagy
• egy vagy több eltartottal egyedül élő felnőtt; vagy
• valamely tagállam olyan ágazatában vagy szakmájában dolgozik, amelyben 25 %-kal nagyobb a nemi egyensúlyhiány, mint e tagállam valamennyi gazdasági ágazatára jellemző átlagos egyensúlyhiány, és ezen alul reprezentált nemi csoportba tartozik; vagy
• egy tagállam etnikai kisebbségéhez tartozik, és akinek szakmai, nyelvi képzésének vagy szakmai tapasztalatának megerősítésére van szüksége ahhoz, hogy javuljanak munkába állási esélyei egy biztos munkahelyen
Innovatív termék vagy szolgáltatás:
Egy már meglévő termék vagy szolgáltatás az adott vállalkozás által továbbfejlesztett változata, vagy teljesen új. Továbbá az adott vállalkozás által kifejlesztett, korábban még nem létező termék vagy szolgáltatás.
Nehéz helyzetben lévő vállalkozás:
Ha állami vagy egyéb támogatás nélkül, vélhetően csődbe menne.
Nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősülnek:
• az a társaság, amelynek a saját tőkéje a pályázat benyújtásakor rendelkezésre álló utolsó beszámoló adatai szerint, veszteség folytán nem éri el a jegyzett tőke felét, korlátolt felelősségi alapon működő társaság esetén törzstőkéjének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el,
• olyan társaság esetén, ahol legalább egyes tagok korlátlan felelősséggel bírnak a társaság tartozása tekintetében, a társaság könyveiben kimutatott tőkének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el,
• ha megfelel a kollektív fizetésképtelenségi eljárás külön jogszabályban foglalt kritériumainak,
• ha fizetésképtelenné vált, vagy külön jogszabály szerinti kollektív fizetésképtelenségi eljárást indítottak ellene
Kapcsolt vállalkozások:
Azok a vállalkozások, amely rendelkezik a részvényesek vagy tagok szavazati jogának többségével (50%-ot meghaladó) egy másik vállalkozásban, jogosult valamely másik vállalkozás felett meghatározó befolyás gyakorlására, jogosult kinevezni vagy elmozdítani egy másik vállalkozás igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testülete tagjainak többségét…
Partner vállalkozások:
• amely az alábbiak alapján nem minősül kapcsolódó vállalkozásnak, és
• amelyben más vállalkozásnak kizárólagosan vagy több kapcsolódó vállalkozásnak együttesen, illetve amelynek más vállalkozásban kizárólagosan vagy több kapcsolódó vállalkozással együttesen a tulajdoni részesedése – jegyzett tőkéje vagy szavazati joga alapján
– legalább 25%.
Önálló vállalkozás:
Az a vállalkozás, amely nem minősül partnervállalkozásnak, illetve kapcsolódó vállalkozásnak.
Irányító Hatóság (IH):
Az Európai Uniós pályáztatás folyamatát támogató Irányító Hatóságok. Az Irányító Hatóság közreműködik az Operatív Program (OP) véglegesítésében, irányítja az Operatív Program Programkiegészítő Dokumentum kidolgozását, és közreműködő szerepet vállal e dokumentumoknak az Európai Bizottsággal történő tárgyalásaiban. Az IH részt vesz továbbá a költségvetési tervezésében, valamint Közreműködő Szervezetek vagy közreműködő szervezeti feladatokat ellátó egységek bevonásával irányítja a meghirdetett pályázatok és központi programok végrehajtását.
Elszámolható költségek:
Azon adott projekt megvalósítása érdekében felmerülő kiadások, amelyek a projekt során elszámolhatók. Az elszámolható költségek körét minden esetben a pályázati útmutató tartalmazza. Az elszámolható költségeket felmerülését megfelelő dokumentumokkal kell alátámasztani, áttekinthetően és tételesen részletezve.
Projekt fizikai befejezése:
A projekt fizikai befejezésének a beruházás utolsó elemének megvalósulása minősül.
Projekt pénzügyi befejezése:
Ha a projekt fizikai befejezése megtörtént, valamint a projekt megvalósítás során keletkezett elszámolható bizonylatok – szállítói kifizetés esetén az előírt önrész szállító részére történő – kiegyenlítése megtörtént. A 100%-os támogatási intenzitású, kizárólag szállítói finanszírozású projektek esetében a projekt pénzügyi befejezésének napja az elszámoló bizonylatok irányító́hatóság, EMVA-ból történő finanszírozás esetén a kifizető ügynökség által történő kiegyenlítésének napja. A projekt pénzügyi befejezésének dátuma a projekt megvalósítási ideje alatt felmerül, a kedvezményezett által megfelelően elszámolt költségek közül a legkésőbbi kiegyenlítés dátuma;
Új gép, termelő berendezés:
Két évnél nem régebbi gyártású olyan gépek, termelő berendezések, melyek használatban még nem voltak. Pályázatok keretében csak ilyeneket lehet beszerezni.
Bankgarancia:
A támogatási szerződés teljesítését biztosító mellékkötelem, mely alapján a bank kötelezettséget vállal arra, hogy meghatározott feltételek
– így különösen bizonyos esemény beállta vagy elmaradása, okmányok benyújtása – esetében és határidőn belül a bankgarancia kedvezményezettjének (a Támogatónak) a megállapított összeghatárig fizetést fog teljesíteni.
Saját forrás:
Saját forrás a támogatott által a projekthez biztosított forrás. Költségvetési intézmények esetén a projektre jóváhagyott előirányzat is saját forrásnak minősül. A saját forrás rendelkezésre bocsátásának módja: a projekt meghatározott költségeinek a folyamatos finanszírozása. A támogatott saját forrása lehet belső forrás vagy külső forrás, mindkét esetben pénzeszköz. A belső forrás a támogatott saját pénzeszköze, például a számláján lévő pénz. A külső forrást külső finanszírozók biztosítják, melynek formája lehet pl. fejlesztési hitel, kölcsön, külföldi vagy hazai (nem központi-, nem önkormányzati költségvetési szerv által nyújtott) támogatás, segély.
Pályázati Útmutató:
A pályázat elkészítését segítő, részletes segédanyag.
Projekt:
A pályázó által a pályázatban bemutatott fejlesztés, beruházás, vagy egyéb tevékenység, amelynek megvalósítása érdekében a pályázó támogatást igényel
Kedvezményezett:
Aki kapja a támogatást, lehet természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság.
Bázislétszám:
Az utolsó lezárt üzleti év statisztikai létszáma Statisztikai létszám: Az éves átlagos állományi létszám a kiszámolt havi átlagos létszámadatok számtani átlaga.
Statisztikai létszám:
Az éves átlagos állományi létszám a kiszámolt havi átlagos létszámadatok számtani átlaga.
Megtartott munkahely:
A támogatott projekt eredményeként megőrzött munkahelyek száma. Értéke megegyezik a Bázis létszámmal.
Projekt Előrehaladási Jelentés:
A pályázó a Támogatási Szerződés aláírását követően a Közreműködő Szervezet irányába köteles időszakonként jelentéseket nyújtani a projekt helyzetéről.
Projekt Fenntartási Jelentés:
A kedvezményezett pályázó a projekt megvalósulását követő fenntartási/vállalási időszakban a Közreműködő Szervezet számára Projekt Fenntartási Jelentések készítésére kötelezett. Ezt évente kell benyújtani a fenntartási időszakban.
Közbeszerzési eljárás:
Nem csak az állami vagy önkormányzati tulajdonban levő un. klasszikus ajánlatkérők, hanem magántulajdonban levő gazdasági társaságok is kötelesek lefolytatni állami vagy uniós támogatás elnyerése és bizonyos feltételek fennállása esetén. A 2015. november 1. óta sokkal több területen kell közbeszerzést lebonyolítani, az alábbiak szerint. Építés/Gépbeszerzés: kb. 44 millió Ft támogatás tartalom…
Építési norma-gyűjtemény (ÉNGY):
Olyan építési-műszaki paramétereket tartalmazó gyűjtemény, amely az építési munkanemek és tételek megnevezés mellett tartalmazza a tételekre vonatkozó referenciára is (Vidékfejlesztési pályázatok esetében releváns, egyéb pályázatoknál a 3 független árajánlatot szokták használni)
Annex1:
Az EK Szerződés 32. cikkében hivatkozott listán szereplő termékek vonatkozásában az új Vidékfejlesztési Program számos támogatási jogcíme fogalmaz meg kötelezettségeket. Leginkább az élelmiszeri feldolgozóiparhoz kapcsolódó beruházások kapcsán találkozhatunk vele. Ebben a bejegyzésben részletes kifejtésre kerül, hogy mik is ezek a termékek, azaz mik minősülnek Annex I. terméknek.
1. ÁRUCSOPORT:
• Élő állatok
2. ÁRUCSOPORT:
• Hús és élelmezési célra alkalmas vágási melléktermékek
3. ÁRUCSOPORT:
• Halak, rákfélék és puhatestűek
4. ÁRUCSOPORT:
• Tejtermékek; madártojások; természetes méz
5. ÁRUCSOPORT:
• Állati belső részek, hólyag és gyomor (kivéve a halakét), egészben vagy darabokban
- Máshová nem sorolt vagy máshol nem említett állati termék; az 1. árucsoport vagy a 3. árucsoport szerinti, emberi fogyasztásra nem alkalmas élettelen állat
6. ÁRUCSOPORT:
• Élő fák és egyéb növények; gumók, gyökerek és hasonlók; vágott virágok és díszítő lombozat
7. ÁRUCSOPORT:
• Élelmezési célra alkalmas zöldségek, gyökerek és gumós gyökerek
8. ÁRUCSOPORT:
• Élelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió; citrus- és dinnyefélék héja
9. ÁRUCSOPORT:
• Kávé, tea és fűszerek, a matétea kivételével
10. ÁRUCSOPORT:
• Gabonafélék
11. ÁRUCSOPORT:
• Malomipari termékek; maláta és keményítő; sikér; inulin
12. ÁRUCSOPORT:
• Olajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök; különféle magvak és gyümölcsök; ipari és gyógynövények; szalma és takarmány
13. ÁRUCSOPORT:
• Pektin
15. ÁRUCSOPORT:
• Sertészsír és egyéb kiolvasztott sertészsiradék; kiolvasztott baromfizsiradék
• Kiolvasztatlan szarvasmarhafaggyú, juh- vagy kecskefaggyú; ezen zsiradékokból előállított faggyú (beleértve az első lét ("premier jus"))
• Sertészsírsztearin, oleosztearin és faggyúsztearin; sertészsírolaj, oleoolaj és faggyúolaj, nem emulgeálva, keverve vagy bármilyen más módon elkészítve
• Halból és tengeri emlősből nyert zsír és olaj, finomítva is
• Folyékony vagy szilárd stabilizált növényi olajok, nyersen, finomítva vagy tisztítva
• Állati vagy növényi zsírok és olajok hidrogénezve, finomítva is, de tovább nem elkészítve
• Margarin, mesterséges zsiradék és más étkezési célra alkalmas feldolgozott zsiradék
• Zsíros anyagok, illetve állati vagy növényi viaszok feldolgozási maradékai
16. ÁRUCSOPORT:
• Húsból, halból, rákfélékből vagy puhatestűekből készült termékek
17. ÁRUCSOPORT:
• Répacukor és nádcukor szilárd állapotban
• Egyéb cukor; cukorszirup; műméz (természetes mézzel keverve is); karamell
• Melasz, fehérítve is
• Ízesített vagy színezett cukor, szirup és melasz, a bármilyen arányban hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcslevek kivételével
18. ÁRUCSOPORT:
• Kakaóbab egészben vagy törve, nyersen vagy pörkölve
• Kakaóhéj, -hártya, -bőr és kakaóhulladék
20. ÁRUCSOPORT:
• Zöldségfélékből, gyümölcsből vagy más növényrészekből előállított
22. ÁRUCSOPORT:
• Szőlőmust, erjedésben vagy alkohol hozzáadásától eltérő módon lefojtva
• Friss szőlőből készült bor; szőlőmust alkohol hozzáadásával lefojtva
• Más erjesztett italok (például almabor, körtebor és mézbor)
• Mezőgazdasági termékekből nyert bármilyen erősségű etil-alkohol és szesz, denaturálva is; a likőrök, egyéb szeszes italok és szeszes italok előállítására használt összetett alkoholos készítmények ("koncentrált kivonatok") kivételével.
• Ecet és ecetpótló
23. ÁRUCSOPORT:
• Élelmiszeripar melléktermékei; elkészített állati takarmányok
24. ÁRUCSOPORT:
• Feldolgozatlan dohány, dohányhulladék
45. ÁRUCSOPORT:
• Természetes parafa, megmunkálatlan, aprított, szemcsézett vagy őrölt parafa; parafahulladék
54. ÁRUCSOPORT:
• Len, nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; lenkóc és lenhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)
57. ÁRUCSOPORT:
• Kender (Cannabis sativa), nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; kenderkóc és kenderhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)